Barcelona, dilluns 26 de març de 2012 CaixaBank aprova l’acord d’integració amb Banca Cívica que formarà el primer grup financer a Espanya
• CaixaBank es convertirà en l'entitat líder del mercat espanyol per actius (342.000 milions), dipòsits (179.000 milions) i crèdits (231.000 milions).

• Les 4 caixes d'estalvis que actualment participen en el capital de Banca Cívica es convertiran en accionistes de CaixaBank, on la Caixa d'Estalvis i Pensions de Barcelona, "la Caixa", mantindrà el control majoritari, amb el 61%, després de la conversió de totes les obligacions convertibles ja emeses i de la recompra de les participacions preferents de Banca Cívica.

• Està previst que el procés de fusió finalitzi en el tercer trimestre d'aquest any i que l'operació generi unes sinergies potencials de 540 milions a partir de l'any 2014.

• CaixaBank confirma la seva intenció de mantenir el dividend en 0,231 euros per acció per a l'any 2012.

• L'Obra Social es reforçarà mitjançant pactes i convenis per col•laborar en el desenvolupament de l'Obra Social als territoris naturals de les caixes accionistes de Banca Cívica.

Els consells d'administració de la Caixa d'Estalvis i Pensions de Barcelona, "la Caixa", i de CaixaBank han acordat avui la subscripció d'un acord d'integració de Banca Cívica a CaixaBank, mitjançant la fusió per absorció de Banca Cívica, que es realitzarà mitjançant l'oferta als actuals accionistes de Banca Cívica d'un bescanvi de 5 accions de CaixaBank per cada 8 accions de Banca Cívica.

Aquesta operació conformarà l'entitat líder del mercat espanyol, amb uns actius de 342.000 milions d'euros, una capitalització borsària superior als 16.000 milions d'euros, més de 14 milions de clients i una quota de mercat mitjana a Espanya en dipòsits del 14%, en crèdit a la clientela del 13,4% i del 10,5% en total d’actius.

El bescanvi d'accions proposat per CaixaBank, que suposa valorar l'entitat en 977 milions d'euros –a valor de mercat de 23 de març– (1,97 euros per acció), ha estat acordat pels consells d'administració de les quatre caixes accionistes de Banca Cívica (Cajasol, amb un 16,1%; Caja Navarra, 16,1%;  CajaCanarias, 11,8%; i Caja de Burgos, 11,3%), i estarà subjecte a l'aprovació de les seves respectives assemblees i també de l'Assemblea General de "la Caixa" i de les Juntes Generals d'Accionistes de les dues entitats. A més, es crearan quatre Consells Assessors Territorials de caràcter consultiu a les zones d'origen de les caixes accionistes de Banca Cívica.

La fusió per absorció es formalitzarà després de les aprovacions dels òrgans reguladors rellevants i està previst que el procés d'integració finalitzi el tercer trimestre d'aquest any.

Sense ajudes públiques i amb cobertura de riscos adequada

La integració de Banca Cívica no requerirà d'ajudes públiques ni tindrà cap cost per a la resta del sector financer gràcies a les fortaleses financeres de CaixaBank i a l'adequada cobertura dels riscos de Banca Cívica a conseqüència de l'exercici de provisions extraordinàries al qual se sotmetrà Banca Cívica amb anterioritat a la fusió amb CaixaBank. A més, està previst tornar els 977 milions de finançament preferent prèviament rebuts per Banca Cívica del FROB en els 12 mesos següents al tancament de la fusió.

Aquesta operació contribueix a consolidar la reestructuració del mapa financer espanyol, creant l’entitat líder del sistema financer a Espanya amb una àmplia implantació territorial, que ajudarà a contribuir al desenvolupament econòmic del país.

AZ Capital i Deloitte han actuat com assessors financers de CaixaBank, i el banc d’inversió UBS ha realitzat la valoració de l’operació.

Lideratge i complementarietat

CaixaBank serà, amb aquesta integració, líder al mercat financer en cinc comunitats (Catalunya, Andalusia, Navarra, Balears i Canàries) i segon en altres cinc (Madrid, Castella i Lleó, Castella-la Manxa, Comunitat Valenciana i País Basc). Entre les dues entitats es produeix una important complementarietat de xarxes, especialment a Canàries, Navarra, Burgos, Sevilla, Huelva, Cadis, i Guadalajara, on es reforçarà la posició de l'entitat resultant en zones industrials clau i de fort desenvolupament econòmic.

Isidre Fainé, president de CaixaBank, ha destacat que “tant el model de negoci com la implantació geogràfica, la qualitat de la plantilla, el perfil de clients i el compromís social de Banca Cívica resulten complementaris amb els de CaixaBank”.

“Confio –ha assenyalat el president de CaixaBank– que amb aquesta operació millori encara més l'excel•lència en la qualitat del servei als nostres gairebé 14 milions de clients”.

Fainé ha afegit que “aquesta operació crea valor pels accionistes de les dues entitats, que s'integren en un banc amb un sòlid potencial de creixement, i enforteix el futur de CaixaBank en un entorn de mercat especialment difícil  i ofereix seguretat als beneficiaris de l'Obra Social de CaixaBank i Banca Cívica”.

Joan Maria Nin, vicepresident i conseller delegat de CaixaBank, ha explicat que aquesta operació “permetrà complir amb el Pla Estratègic de CaixaBank en avançar diversos anys el creixement orgànic previst, aconseguir sinergies importants a mitjà termini, enfortir el balanç, incrementar el volum de negoci, millorar el benefici per acció i mantenir la política de dividends”.

Joan Maria Nin ha destacat que “gràcies a la bona posició de capital de CaixaBank, l'impacte de la integració és assumible, ja que es mantindran les ràtios per damunt del capital exigit per Basilea II i III i per l'Autoritat Bancària Europea”.

Antonio Pulido, copresident de Banca Cívica, ha ressaltat la “vocació de lideratge amb la qual es va afrontar aquesta operació des del principi”. “Compartim una mateixa filosofia pel que fa a potenciar l'obra social”, ha continuat, “el que es veurà reflectit en els diferents territoris d'origen de les caixes que van donar lloc a Banca Cívica, el que significa un inequívoc signe de compromís amb les nostres arrels i història, integrant-nos ara en el primer banc del país”, ha conclòs.

Per la seva banda, Enrique Goñi, copresident de Banca Cívica, ha volgut posar en valor “la importància que per als milers d'accionistes de l'entitat té integrar-se en una entitat amb la mida, solvència i fortalesa necessaris per seguir mantenint un recorregut a l'alça en la seva inversió”. Per a Goñi, “l'entrada de les caixes fundadores de Banca Cívica a l'IBEX 35 –a través de CaixaBank– era una fita impensable fa només dos anys”. El copresident de Banca Cívica ha afirmat que amb aquesta integració “Banca Cívica, els seus treballadors, clients i accionistes adquireixen la seguretat d'un banc líder, en un moment d'importants turbulències financeres”.

Sinergies de 540 milions d'euros a partir de 2014

Des del primer moment, la integració de CaixaBank i Banca Cívica permetrà l'obtenció de sinergies, que assoliran un volum de 540 milions després del tercer any de la integració. Així mateix, els costos de la reestructuració s'estimen en 1.100 milions d'euros nets d'impostos.

En el moment de la integració es realitzarà un ajust del valor dels actius de Banca Cívica per un import proper als 3.400 milions d'euros que, net d'impostos es registrarà contra reserves, pel que no impactarà en els resultats i permetrà complir molt àmpliament les necessitats de provisions de Banca Cívica establertes pel Reial  decret Llei 2/2012 per la seva actual exposició immobiliària i per altres riscos identificats durant el procés de due diligence.

Segons els termes de l'oferta, el Core Capital Basilea II de l'entitat integrada “proforma” a desembre del 2011 seria del 10,2%, el desembre del 2012 es complirà amb Basilea III sense acollir-se al període transitori, i no afectarà al compliment, per part del Grup “la Caixa”, dels requeriments de l'EBA per superar el 9% de Core Tier 1 el juny del 2012, incloent el buffer per risc sobirà establert al setembre de 2011.

La ràtio de morositat proforma de CaixaBank després de l'operació es xifrarà en el 5,5%, per sota del 7,62% de la mitjana del sector i amb un nivell de cobertura del 82%, enfront de la mitjana del 58,2% del sector a Espanya, segons les dades de 31 de desembre del 2011. La liquiditat de la nova entitat resultant després del procés de fusió (24.000 milions d'euros) permetrà afrontar els venciments de deute majorista en els pròxims tres anys, que no es veuran afectats negativament per la incorporació dels venciments de Banca Cívica a l'estructura de finançament de CaixaBank.

D'altra banda, CaixaBank ha confirmat la seva intenció de mantenir el dividend en 0,231 euros per acció per a l'any 2012. Així mateix, CaixaBank mantindrà la seva política trimestral de remuneració a l'accionista en els mesos de març, juny, setembre i desembre, combinant el pagament de dividends en efectiu amb el sistema del Programa Dividend/Acció.

"la Caixa" manté el control de CaixaBank

Després de l'operació, la participació de Caixa d'Estalvis i Pensions de Barcelona-“la Caixa”, tenint en compte la conversió d'obligacions subordinades necessàriament convertibles ja emeses, així com la recompra prevista de les participacions preferents de Banca Cívica, es reduirà al 61%, i seguirà comptant amb un ampli control de CaixaBank.

L'acord d'integració també inclou el nomenament de dos consellers dominicals en representació de les caixes de Banca Cívica.

Després de la conversió de totes les obligacions convertibles ja emeses i de la recompra de les participacions preferents de Banca Cívica, el free float s'incrementarà fins el 35,6% i les caixes d'estalvis que actualment participen en el capital de Banca Cívica es convertiran en accionistes de CaixaBank i tindran un 3,4% del capital (Caja Navarra (1%), Cajasol (1%), Caja Canarias (0,7%) y Caja de Burgos (0,7%)).

Amb la fusió es reforçarà l'Obra Social de cada territori

“La integració de Banca Cívica i CaixaBank encaixa perfectament en el compromís d’ambdós grups de mantenir i potenciar l'Obra Social; no hi ha una altra entitat financera al mercat espanyol que comparteixi i asseguri de manera tan ferma el compromís de Banca Cívica amb la inversió social”, ha afirmat Isidre Fainé, president de CaixaBank.

Amb un banc més fort, i amb més gran potencial de creixement i d'obtenció de resultats, la capacitat de dur a terme projectes socials es veurà incrementada i es reforçarà a les zones d'influència de les caixes d'estalvis que conformen Banca Cívica. En aquest sentit, l'Obra Social es reforçarà mitjançant pactes i convenis per col•laborar en el desenvolupament de l'Obra Social als territoris naturals de les caixes accionistes de Banca Cívica.

Actualment, l'Obra Social de "la Caixa" manté una dotació pressupostària per a 2012 de 500 milions d'euros.