Lima, dimarts 18 de setembre de 2012 Isidre Fainé, Doctor Honoris Causa per la Universitat San Ignacio de Loyola de Lima
• El president de "la Caixa" s’uneix a un selecte grup del qual també formen part personalitats com l’escriptor Mario Vargas Llosa, el premi Nobel de la pau Muhammad Yunus o l’expresident de Colòmbia Álvaro Uribe.

• Isidre Fainé ha recordat en el seu discurs d’investidura que, a causa de la creixent globalització, «vivim un llarg període de marges estrets en totes les activitats; una època en què qualsevol negoci o s’adapta als canvis i creix, o s’extingeix».

La Universitat San Ignacio de Loyola ha nomenat doctor honoris causa, el seu màxim grau acadèmic, Isidre Fainé, president de "la Caixa" i de la Fundació "la Caixa", en un acte celebrat ahir a la tarda a Lima (Perú), en reconeixement de la seva destacada trajectòria professional i personal.

Yolanda Barcina, presidenta del Govern de Navarra, també ha estat distingida en aquest acte amb el mateix honor, en una cerimònia presidida pel president, Raúl Diez Canseco Terry, i el rector de la Universitat San Ignacio de Loyola de Lima, Edward Roekaert Embrechts.

Durant el seu discurs d’investidura, Isidre Fainé ha sintetitzat els reptes a què s’enfronten els futurs emprenedors i ha donat les claus que necessiten directius i empresaris per superar la situació actual. «Ara el coneixement es desenvolupa i es transmet ràpidament i l’hem de captar allà on es genera, sigui atraient el talent o bé intentant de ser presents amb les nostres companyies a les urbs més dinàmiques del món, on s’originen les noves idees, les noves tendències i els nous estils de vida», ha explicat Fainé.

El president de "la Caixa" i de CaixaBank ha recordat que, a causa de la creixent globalització, «vivim un llarg període de marges estrets en totes les activitats; una època en què qualsevol negoci o s’adapta als canvis i creix, o s’extingeix».

Durant el seu discurs, ha destacat que «l’emprenedor del segle XXI ha de reunir una gran preparació i experiència; no sols cal saber, sinó que també cal saber fer». Fainé ha afegit que «l’emprenedor ha de ser un motivador nat, capaç d’inspirar confiança en els seus col·laboradors i tenir la capacitat de formar i desenvolupar directius; l’emprenedor ha de sentir passió pel client i, per tant, vetllar per l’excel·lència en el servei».

Per superar les dificultats actuals ha assenyalat la conveniència de disposar d’un model de govern empresarial «que inspiri credibilitat i sàpiga combinar els interessos de tots els stakeholders» i un model de gestió que «fomenti la iniciativa, l’afany de millora i l’autocrítica». A més, ha remarcat la necessitat de vigilar el curt, el mitjà i el llarg termini, és a dir, els beneficis, la quota de mercat i la qualitat del servei; i tot això, amb un pla estratègic coherent amb la trajectòria i la cultura de l’empresa i amb les seves obligacions en termes de responsabilitat social corporativa (RSC).

Isidre Fainé ha acabat el seu discurs d’investidura ressaltant que «la recuperació i el manteniment de la confiança és possible, i la volem assolir, estem obstinats a aconseguir-ho, sense admetre el fracàs; som amants de la justícia, coneixedors de l’ésser humà i defensors de la seva llibertat». «Les solucions hi són, només cal que les descobrim i els donem vida, per donar, tant als nostres col·laboradors com a la resta de la ciutadania la il·lusió d’un treball, la possibilitat de sentir-se útils i l’energia de poder construir una vida amb sentit, una família i, molt probablement, una societat més justa», ha afirmat el president de "la Caixa".

Isidre Fainé és doctor en ciències econòmiques per la Universitat de Harvard i diplomat en alta direcció per l’IESE. És també acadèmic numerari de la Reial Acadèmia de Ciències Econòmiques i Financeres i de la Reial Acadèmia de Doctors. Actualment, Isidre Fainé és president de "la Caixa", CaixaBank, Criteria CaixaHolding i de la Fundació "la Caixa". Ocupa la presidència de la Confederació Espanyola de Caixes d’Estalvis (CECA), és vicepresident de l’European Savings Banks Group (ESBG), membre titular de la Comissió Gestora del Fons de Garantia de Dipòsits en Caixes d’Estalvis i de la Comissió Rectora del Fons de Reestructuració Ordenada Bancària (FROB). Així mateix, és vicepresident de Telefónica, Abertis, Repsol YPF i la Societat General d’Aigües de Barcelona. És conseller de The Bank of East Asia, president de la Confederació Espanyola de Directius i Executius (CEDE), del Capítulo Español del Club de Roma i del Círculo Financiero.

Yolanda Barcina, presidenta del Govern de Navarra, també ha estat investida doctora honoris causa en el mateix acte. Doctora en farmàcia per la Universitat de Navarra, Barcina ha estat consellera de Medi Ambient, Ordenació del Territori i Habitatge del Govern de Navarra; alcaldessa de Pamplona; presidenta de la Unión del Pueblo Navarro, i presidenta del Govern de Navarra.

Sobre la Universitat San Ignacio de Loyola

La Universitat San Ignacio de Loyola de Lima és una sòlida institució educativa que prepara, des de fa 14 anys, generacions emprenedores que han de contribuir al desenvolupament sostenible del Perú. Va ser fundada el 1995 amb una innovadora proposta educativa que promou l’emprenedoria en la joventut a partir de valors compromesos.