Barcelona, dijous 22 de maig de 2014 La nova Fundació Bancària serà la primera de l’Europa continental i la tercera del món L’Assemblea General aprova la transformació de "la Caixa" en la nova Fundació Bancària "la Caixa"
• El màxim òrgan de govern de l’entitat ha aprovat transformar “la Caixa” en fundació bancària, la dotació de la fundació, els estatuts i la composició del Patronat, tal i com estableix la Llei de Caixes d’Estalvis i Fundacions Bancàries.

• El president del Grup “la Caixa”, Isidre Fainé, ha afirmat que “la reorganització ens permet garantir i reforçar la nostra actuació en tots els àmbits: el financer, l’empresarial i el social”.

• “Tenim 110 anys d’història i moltes coses han canviat al llarg d’aquests anys. Però el model de “la Caixa” s’ha adaptat als canvis regulatoris i segueix sent el mateix. Els nostres valors no canvien. El nostre model, tampoc”, ha destacat Fainé.

• Isidre Fainé ha explicat també que l'entitat, “guiada pels seus valors, ha procurat complir amb la seva missió en qualsevol moment. Des del lideratge, amb voluntat de superació i sentit de l'excel·lència. Des de la confiança, amb honestedat i professionalitat, procurant ser coherents entre el que diem i el que fem. I des del compromís social, ja que aquesta és la nostra essència fundacional”.

• El director general de “la Caixa”, Joan Maria Nin, ha assenyalat que “en un entorn normatiu exigent i canviant, “la Caixa” ha evolucionat, adaptant-se amb flexibilitat i mantenint les seves prioritats estratègiques”.

• “La nova Fundació Bancària “la Caixa” –ha afegit Nin- neix amb una dotació fundacional de 5.868 milions d’euros, amb uns fons propis consolidats de 16.519 milions, i un valor de mercat, a 31 de març de 2014, de 19.837 milions. Això ens situa en una nova fase des del punt de vista organitzatiu, que s’adapta a les exigències regulatòries actuals”.

• Joan Maria Nin ha recordat que, des de 2007, l'entitat ha crescut un 30% més en clients, un 36% més en recursos i un 28% més en cartera creditícia. La liquiditat disponible s'ha multiplicat per 2,4 i la ràtio de solvència ha passat del 8% al 12,7%.

L’Assemblea General de la Caixa d’Estalvis i Pensions de Barcelona, “la Caixa”, ha aprovat avui la transformació de “la Caixa” en la nova Fundació Bancària Caixa d’Estalvis i Pensions de Barcelona, “la Caixa”, la dotació de la fundació, els estatuts i la composició del Patronat, tal i com s’estableix en la Llei de Caixes d’Estalvis i Fundacions Bancàries del 27 de desembre de 2013.

En el marc de la transformació en fundació bancària, l'Assemblea ha acordat també, per una banda, la dissolució i liquidació de l'actual Fundació “la Caixa”, acceptant la cessió global dels seus actius i passius a favor de la Fundació Bancària Caixa d’Estalvis i Pensions de Barcelona, “la Caixa”, i, per una altra, el traspàs a favor de Criteria CaixaHolding –íntegrament participada per “la Caixa”– de la participació de “la Caixa” a CaixaBank, de manera que la Fundació Bancària passi a ostentar la seva participació a CaixaBank a través de Criteria, i dels instruments de deute dels què és emissor “la Caixa”.

La nova Fundació Bancària “la Caixa” tindrà com a activitats principals la gestió de la totalitat de l'Obra Social, les de naturalesa financera relatives a la gestió de la seva participació a CaixaBank, les d'administració dels instruments de deute que tenen a “la Caixa” com emissor, i les de gestió de les inversions en sectors diferents del financer agrupades fins ara a Criteria CaixaHolding.

Canviar per preservar l’essencial

El president del Grup “la Caixa”, Isidre Fainé ha afirmat, durant la seva intervenció davant l'Assemblea General, que amb aquesta transformació “tornarem a donar un pas endavant per tal que “la Caixa” segueixi fent camí amb pas ferm en aquest segle XXI”, mantenint-se fidel als seus valors fundacionals. “Tenim 110 anys d'història i moltes coses han canviat durant aquests anys. Però el model de “la Caixa” s’ha adaptat als canvis regulatoris i segueix sent el mateix. Els nostres valors no canvien. El nostre model, tampoc”, ha destacat Fainé.

Segons Isidre Fainé, “la reorganització ens permet garantir i reforçar la nostra actuació en tots els àmbits: el financer, l'empresarial i el social; enfortir la unitat del Grup i obtenir una major especialització i eficiència”.

“La història d'aquesta institució és una història d'anticipació i d'adaptació a canvis en l'entorn regulatori; a canvis econòmics, socials i tecnològics; i a canvis en les preferències i, sobretot, en les necessitats dels nostres clients i del conjunt de la societat. Així ha estat des que Francesc Moragas va fundar “la Caixa” l'any 1904 i així ha continuat sent, gràcies a l'impuls continuador dels successius directors i presidents”, ha indicat Fainé.

En aquest sentit, Fainé ha assegurat que “hi ha principis que no s'han transformat, ni ho faran mai, i em refereixo a la voluntat d'avançar-nos als esdeveniments i a la capacitat d'adaptar-nos constantment a un món que no està quiet. I no els canviarem per tal de poder mantenir la nostra vocació de servei a la societat en les nostres tres vessants: la financera, l'empresarial i la social. Actuant d'una forma harmònica i coherent per seguir impulsant allò que ens identifica i ens fa diferents: el nostre compromís social”.

Isidre Fainé ha destacat que l'entitat, “guiada pels seus valors, ha procurat complir amb la seva missió en qualsevol moment. Des del lideratge, amb voluntat de superació i sentit de l'excel·lència. Des de la confiança, amb honestedat i professionalitat, procurant ser coherents entre el que diem i el que fem. I des del compromís social, ja que aquesta és la nostra essència fundacional”.

Isidre Fainé ha traslladat un missatge de “confiança en el futur perquè estem convençuts que afrontarem aquesta transformació amb èxit per poder seguir fent i mantenint l'essència de la nostra missió”. “El model de “la Caixa” continua sent més vigent que mai: si avui no existís “la Caixa”, hauríem de crear-la”, ha assegurat.

Relació sòlida i duradora amb CaixaBank

El president de “la Caixa” ha explicat que “la Llei ens força a transformar-nos en Fundació Bancària, però la nostra unió amb CaixaBank és sòlida i duradora, i els nostres destins han de mantenir-se ineludiblement units”, va indicar.

A més, ha volgut recalcar que “l'Obra Social no canviarà. Seguirem treballant per mantenir-la i reforçar-la tal com hem fet fins ara”. En aquest sentit, ha assenyalat que la Fundació Bancària “la Caixa” neix amb una dotació fundacional de 5.868 milions d'euros –equivalent al 0,6% del PIB espanyol actual– i gestionarà un pressupost per a l'Obra Social de 500 milions d'euros. La nova Fundació Bancària disposarà d'uns actius nets de 20.000 milions d'euros, convertint-se en la primera Fundació de l'Europa continental i la tercera més gran del món.

“Amb la transformació que proposem, “la Caixa” tancarà amb èxit un cicle que va iniciar l'octubre de 2007. Han passat 7 anys, bona part d'ells de crisi, en els quals les adaptacions han estat continuades”, ha indicat Isidre Fainé, qui ha ressaltat que “el més satisfactori per a nosaltres és que durant aquest període hem pogut seguir sumant clients, estant al seu costat, seguir sumant accionistes, i seguir sumant Obra Social”.

Durant el seu discurs, Fainé ha tingut un record molt especial per a l'ex president de l'entitat, Ricard Fornesa, de qui ha destacat la seva tenacitat, sobrietat, responsabilitat i proximitat. “Va ser un president exemplar”, ha afegit.

Adaptar-se mantenint les prioritats estratègiques

El director general de “la Caixa”, Joan Maria Nin, ha assenyalat que, “en un entorn normatiu exigent i canviant, “la Caixa” ha evolucionat, adaptant-se amb flexibilitat i, el més important, mantenint les seves prioritats estratègiques: créixer, estant molt a prop dels clients i oferint la màxima qualitat de servei; reforçar la fortalesa financera i mantenir el retorn a la societat amb una Obra Social de gran impacte”.

“La nova Fundació Bancària “la Caixa” –ha afegit Nin- neix amb una dotació fundacional de 5.868 milions d’euros, amb uns fons propis consolidats de 16.519 milions, i un valor de mercat, a 31 de març de 2014, de 19.837 milions. Això ens situa en una nova fase des del punt de vista organitzatiu, que s'adapta a les exigències regulatòries actuals, però que no canvia els nostres principis i valors”.

El director general de “la Caixa” ha destacat que amb el Pla Estratègic 2007-2010 “millorem la diversificació del risc, el negoci i l’estructura de capital, impulsem els segments de negoci en què encara teníem poca presència, desenvolupant estructures i propostes de valor i atenció adaptades a les necessitats dels clients, cosa que ens ha permès materialitzar un creixement orgànic molt potent”.

“Amb el Pla Estratègic 2011-2014 hem participat molt activament en la reestructuració del sistema financer. Aquestes adquisicions també ens han permès avançar cap a una estructura d'ingressos més potent i connectada al negoci de banca de particulars i cap a una estructura de costos alineats amb la nova realitat del negoci bancari i del comportament dels clients”, ha explicat Joan Maria Nin.

Aprovació dels comptes

L'Assemblea General de “la Caixa” ha aprovat els Comptes Anuals i els Informes de Gestió de l'exercici 2013, tant individuals com consolidats, així com la gestió del Consell d'Administració i l'aplicació de resultats.

Així mateix, l’Assemblea ha aprovat la Memòria i els Estats Financers de l’Obra Social referits a 2013, i el pressupost de 2014, que puja a 500 milions d’euros per setè any consecutiu.