Barcelona, dijous 27 de juny de 2013 L´Assemblea General de “la Caixa” aprova la gestió de l'exercici 2012 i el pressupost de l'Obra Social per a 2013
• El màxim òrgan de govern de “la Caixa” va aprovar mantenir el pressupost de l'Obra Social, per sisè any consecutiu, en 500 milions d'euros.

• “M´atreviria a dir que “la Caixa” és avui més necessària que mai; que el seu propòsit està més vigent que mai; i que la seva raó de ser té més sentit que mai. I, si avui no existís, s'hauria de fundar-la”, va exposar Isidre Fainé, el president del Grup “la Caixa”.

• Isidre Fainé va avançar que en els dos pròxims anys cal posar èmfasi en “prioritzar la reputació; assolir un nivell de qualitat diferencial; mantenir la solvència i la liquiditat; i millorar la rendibilitat ajustada al risc”.

• El director general de “la Caixa”, Joan María Nin, va detallar que la fortalesa del balanç és el reflex “d’una gestió prudent que ens ha permès convertir-nos en referents en solvència, liquiditat i qualitat d'actius”.

L´Assemblea General de “la Caixa” va aprovar, avui, els Comptes Anuals i els Informes de Gestió de l'exercici 2012, tant individuals com consolidats, així com la gestió del Consell d'Administració i l'aplicació de resultats. Així mateix, l'Assemblea va aprovar la Memòria i els Estats Financers de l'Obra Social referits a 2012, i el pressupost de 2013, que puja a 500 milions d'euros.

El president del Grup “la Caixa”, Isidre Fainé, durant la seva intervenció davant l'Assemblea General, va assenyalar que “2012 ha suposat un avanç definitiu per al Grup: hem assolit el lideratge indiscutible de la banca minorista a Espanya, alhora que pràcticament complíem el Pla Estratègic 2011-2014 i ens convertíem en una de les poques entitats que obtenia beneficis”.

“M'atreviria a dir que “la Caixa” és avui més necessària que mai, que el seu propòsit està més vigent que mai, i que la seva raó de ser té més sentit que mai. Amb la mateixa intensitat que el dia del seu naixement. I, si avui no existís,           s' hauria de fundar-la”, va exposar Fainé a l'inici del seu discurs.

Per tant, segons Fainé, “haurem de continuar amb el procés d'adaptació i reinvenció de l'entitat per seguir mantenint allò que és essencial en el nostre projecte: el servei a les persones i el desenvolupament econòmic i social als territoris on estem presents, en el seu sentit més ampli”.

El Grup “la Caixa” consolida el seu lideratge al mercat espanyol

En un entorn complex i exigent, i després de realitzar fortes dotacions, el Grup “la Caixa” va obtenir en l'exercici 2012 un resultat net atribuït de 135 milions d'euros, un 86,2% menys que en 2011. En 2012, el Grup “la Caixa” va registrar dotacions i sanejaments per un import total d'11.058 milions d'euros.

El 2012, el Grup ha consolidat el seu lideratge al mercat espanyol, gràcies a l'activitat de les més de 6.000 oficines, la gestió pròxima i especialitzada per segments de negoci i la integració de Banca Cívica.

A més, els resultats de les proves de resistència del sistema financer espanyol han confirmat la solidesa patrimonial del Grup, posicionant-lo com una de les entitats amb millors nivells de solvència, amb un excedent de capital sobre el mínim exigit de 5.720 milions a l'escenari advers.

La vinculació amb el client ha estat clau per obtenir aquests resultats. En aquest sentit, Fainé va recordar que és “particularment important que el client sigui el centre de les nostres actuacions: observant en tot moment les tendències del mercat; detectant les necessitats emergents dels clients i procurant ser els primers a satisfer-les. Posar al client al centre del nostre focus és clau per reforçar la nostra reputació al mercat”.

“Si continuem pel mateix camí, el canvi de tendència està molt a prop i l'activitat econòmica s'estabilitzarà”

Aquests resultats s'han produït en un escenari econòmic especialment complex on Europa, segons Isidre Fainé, “caminava cap a una segona recessió, amb l'amenaça d'una sortida de l'Euro, amb els mercats tensionats, amb un panorama regulador incert i un malestar creixent al carrer”.

Sobre l'entorn econòmic, el president de l'entitat va destacar que per a l'economia espanyola és “crucial la resolució de la crisi del deute sobirà i la recuperació de l'Eurozona”. “Si continuem pel mateix camí –ha afegit Fainé– el canvi de tendència està molt a prop: si l'Eurozona comença a recuperar-se en la segona meitat de 2013, l'activitat econòmica al nostre país s'estabilitzarà”.

Sobre el sector financer, el president de CaixaBank ha insistit que el “repte pendent continua sent la baixa rendibilitat, que es mantindrà en nivells reduïts”. I ha insistit en les “contradiccions” lligades als canvis regulatoris, com “demanar més provisions i nous requisits de solvència i, alhora, més crèdit”.

Reforçar el model únic i inimitable de “la Caixa”

Durant l'Assemblea, Isidre Fainé va recordar que “som una entitat acostumada a les adquisicions; portem 77 al llarg de la nostra història. Les adquisicions no només serveixen per guanyar quota de mercat, sinó per sumar cultures mútuament integradores, descobrir nous talents, despertar noves il·lusions i millorar l'equilibri territorial”.

En relació amb la situació financera de l'entitat, el president de CaixaBank va destacar que “l'estratègia de creixement que estem seguint no ha suposat un sacrifici ni en termes de solvència ni de liquiditat. Tot el contrari: en aquest últim any hem continuat reforçant la solvència –anticipant-nos als requisits de Basilea III– i augmentant la liquiditat –que el 31 de desembre es va situar per damunt del 15% del total del balanç–”.

Sobre les perspectives de futur del Grup “la Caixa”, Fainé va insistir en l'objectiu de seguir adaptant-se al canvi “per poder continuar sent el Grup “la Caixa” i, així, poder servir a la Societat Civil en les seves 3 dimensions: financera, empresarial i social i cultural.

Finalment, Isidre Fainé va tancar la seva presentació amb una mirada al futur, en la que va reiterar la intenció, en els dos pròxims anys, de posar èmfasi en “prioritzar la reputació; assolir un nivell de qualitat diferencial; mantenir la solvència i la liquiditat com principis rectors de la gestió; i millorar la rendibilitat ajustada al risc”.

En definitiva, ha conclòs Fainé, “hem de potenciar el nostre model d'entitat, únic i inimitable, i continuar demostrant el seu encert i la seva vigència. És la nostra fidelitat als valors –Lideratge, Confiança i Compromís Social– i a la nostra manera de fer les coses –amb prudència, sentit de l'anticipació, professionalitat i responsabilitat–, el que ens ha permès tenir una situació privilegiada en el sector financer”.

Primera entitat financera per a un de cada cinc clients de banca

Per la seva banda, el director general de “la Caixa”, Joan María Nin, va repassar les principals xifres del passat exercici i va destacar la gran fortalesa comercial de l'entitat, “que ha augmentat les quotes de mercat en la majoria de productes i serveis, i manté una posició de clar lideratge en tots els segments de banca minorista”. “En una situació com l'actual, l'entitat no ha deixat de concedir crèdits: 800.772 noves operacions (72.000 milions d'euros) durant 2012”, ha afegit com a exemple de la proximitat als clients.

El director general de “la Caixa” i conseller delegat de CaixaBank també es va referir a la capacitat del Grup de generar resultats, tant recurrents com extraordinaris, i a la fortalesa del balanç, “una prioritat de l'exercici 2012 que resulta molt important i reflecteix una gestió prudent que ens ha permès convertir-nos en referents en solvència, liquiditat i qualitat d'actius.”

Joan María Nin va subratllar que “gràcies al gran esforç realitzat per la plantilla del Grup i amb l'atenció posada en el client, especialment en les seves necessitats, s'ha mantingut un alt nivell d'exigència en la qualitat del servei, en innovació, en el desenvolupament dels millors productes i serveis, i en el creixement del negoci”.

La integració de Banca Cívica –amb impacte a partir del segon semestre de 2012– i la de Banc de València –amb impacte el 2013– complementen –segons el conseller delegat– “la intensa gestió orgànica realitzada per la xarxa d'oficines i reforcen el nostre lideratge amb una estructura d'ingressos i costos, a partir de 2015, adequada per a un mercat en permanent contracció”.

En relació amb l'activitat comercial, CaixaBank ha millorat la seva quota de mercat per volum de negoci fins a situar-se, aproximadament, fins al 15%; una xifra que, segons Nin, “consolida a CaixaBank com l'entitat de referència al mercat minorista amb una penetració del 26,1% i del 22,2% com a primera entitat: un de cada cinc clients de banca ens considera la seva entitat principal”.

El pressupost de l'Obra Social es manté en 500 milions d'euros

El màxim òrgan de govern de “la Caixa” també ha aprovat la Memòria, els estats financers i el pressupost de l'Obra Social per a l'exercici 2012, així com la liquidació del corresponent a 2012. L'Assemblea ha aprovat un pressupost de l'Obra Social per a 2013 de 500 milions d'euros, xifra que es manté intacta per sisè any consecutiu malgrat el complex entorn macroeconòmic actual. Aquesta quantitat situa a l'Obra Social “la Caixa” com la primera fundació privada d'Espanya i una de les més importants del món.

Isidre Fainé, que ha repassat els principals Programes de l'Obra Social i les activitats programades durant 2012, va posar èmfasi en què “la prioritat número 1 de l'Obra Social és la lluita contra la pobresa, aquí, a casa nostra, i més enllà de les nostres fronteres”.

Fainé ha tornat a recordar que “l'Obra Social és la nostra vocació, la nostra raó de ser. Des dels orígens de l'entitat, “la Caixa” ha tingut l'ambició, i el repte, de contribuir al progrés social i individual de les persones”.

La creació d'oportunitats laborals per a col·lectius fràgils, la lluita contra la marginació i l'exclusió social -especialment contra la pobresa infantil-, o l'accés a un habitatge digne de persones i famílies amb dificultats continuaran sent algunes de les línies d'actuació més estratègiques per a l'Obra Social.