Madrid, dimecres 12 de setembre de 2012 “La Comunicació Empresarial i la Gestió dels Intangibles a Espanya i Llatinoamèrica”, patrocinat per “la Caixa” i dirigit per Justo Villafañe L’informe “La Comunicació Empresarial” aposta per recuperar la confiança i contribuir a la superació de la crisi des del diàleg i la cooperació
• El president de "la Caixa" i de CaixaBank, Isidre Fainé, presenta l’Anuari “La Comunicació Empresarial i la Gestió dels Intangibles a Espanya i Llatinoamèrica”, juntament amb el director de l’Informe, el catedràtic de la Universitat Complutense de Madrid Justo Villafañe.

• Les relacions empresa-societat en el context actual són el tema central de recerca de l’Informe, la finalitat del qual és convertir-se en l’Observatori Permanent per a l’Anàlisi de la Relació Empresa-Societat a Europa i Llatinoamèrica (OPARES Eurolatam).

• La investigació, realitzada a 7 països (Mèxic, Argentina, Brasil, Colòmbia, Xile, Perú i Espanya), s’ampliarà a Alemanya, França, Itàlia i el Regne Unit l’any 2015.

La pèrdua de confiança que ha comportat la crisi econòmica i l'elevada preocupació que existeix a la societat espanyola per les qüestions laborals han deixat empremta en la relació empresa-societat a Espanya. Per això, la catorzena edició de l'informe anual "La Comunicació Empresarial i la Gestió dels Intangibles a Espanya i Llatinoamèrica", presentat avui a CaixaForum, advoca per recuperar la confiança i contribuir a la superació de la crisi des del diàleg i la cooperació.

La investigació, presentada pel catedràtic de la Universitat Complutense de Madrid, Justo Villafañe, i el president de "la Caixa" i de CaixaBank, Isidre Fainé, destaca que, en l'actualitat, la societat penalitza les empreses espanyoles, sobretot el seus atributs de gestió, la seva relació amb la societat i la seva fiabilitat.

L'estudi, que també s'ha realitzat a Mèxic, Argentina, Brasil, Colòmbia, Xile i Perú, deixa clar que la relació ideal seria aquella en què les empreses mantinguessin la seva responsabilitat social voluntàriament, sense que constituís una obligació.

El catedràtic i autor de la investigació, al costat de la catedràtica María José Canel, ha explicat que "les empreses, per a la societat, són part del problema, però també part de la solució", i ha afegit que les claus per a la millora de la relació empresa-societat a Espanya radiquen, fonamentalment, en la creació d'ocupació, la generació de treball estable, la contribució al desenvolupament econòmic i el comportament ètic.

Una marca ha de ser honesta, autèntica i complir les seves promeses

El president de "la Caixa", Isidre Fainé, ha indicat que "la reputació del sector empresarial, en general, s'ha vist afectada per la crisi i les entitats s'enfronten al repte de recuperar la confiança. Per guanyar-se la confiança del consumidor, una marca ha de ser honesta, autèntica i complir sempre les seves promeses ".

En aquest sentit, Isidre Fainé ha destacat que "la Caixa" disposa de valors fonamentals que han acompanyat la seva història d'èxit durant més de 100 anys: lideratge, confiança i compromís social. El més important per a l'entitat, ara, és mantenir-se fidels a la missió i els valors fundacionals, i saber transmetre'ls de la millor manera possible per compartir-los amb els clients.

Per la seva banda, Justo Villafañe, director de l'informe que, des de 1999, marca l'agenda temàtica de la gestió dels intangibles en el món de parla hispana, ha destacat que "l'anuari tracta d'aportar, cada any, idees i eines innovadores relacionades amb els actius intangibles, que al seu torn ajuden a millorar la gestió empresarial al nostre país i a Llatinoamèrica ".

Ampliació de la investigació

En el marc de la presentació, es va anunciar que la investigació sobre la relació empresa-societat s'estendrà a Alemanya, França, Itàlia i el Regne Unit l’any 2015, amb l'objectiu de constituir-se en un Observatori Permanent per a l'Anàlisi de la relació Empresa-Societat a Europa i Llatinoamèrica que, trianualment, avaluï els canvis en aquesta relació i aporti reflexions per millorar-la.

Entre les aportacions d'origen acadèmic que recull aquest any l'anuari, es troba l'estudi sobre neuroeconomia i neuromarketing, en què els catedràtics Conill i García Marzá, qüestionen, des de l'àmbit de les neurociències, la lògica econòmica que fins aquest moment ha constituït un paradigma de racionalitat, una anàlisi de la professora Casado i els professors Peláez i Méndiz de la figura del chief Reputation officer com a responsable de la gestió de la reputació en el context global i tecnològic en el qual es desenvolupen i, finalment, una reflexió del catedràtic de publicitat Raúl Eguizábal sobre les marques globals en el context de l'economia actual.

Una mirada als intangibles a Mèxic

En aquesta edició, destaca també l'estudi sobre la gestió dels intangibles a Mèxic. Segons el monogràfic, algunes empreses mexicanes semblen ser molt conscients del valor que aquests actius els aporten. I, tot i que no totes avaluen o gestionen aquests temes adequadament, els empresaris mexicans comencen a percebre el gran poder de generació de valor que aporten els intangibles les seves empreses i han començat a canviar els vells dogmes de gestió empresarial.

Sobre l'Informe Anual La Comunicació Empresarial i la Gestió dels intangibles a Espanya i Llatinoamèrica

El Departament de Comunicació Audiovisual i Publicitat de la Universidad Complutense de Madrid elabora cada any, des de 1999, l’Informe sobre la Comunicació Empresarial i la Gestió dels Intangibles a Espanya i Llatinoamèrica. L’ edició 2012 de l’informe ha estat patrocinada per ”la Caixa”, FCC, MAPFRE, Repsol i Telefónica.