Barcelona, dimecres 16 de febrer de 2011 “la Caixa” i ENISA convoquen la cinquena edició del Premi EmprenedorXXI
Els participants a la fase estatal competeixen per guanyar 100.000 euros, el premi per a emprenedors amb major dotació econòmica a Espanya.

El premi consta de dues categories: emprensXXI, per a empreses que s’hagin constituït en els últims dos anys; i creixesXXI, per a empreses d’entre 2 i 7 anys.

En la IV edició van participar més de 370 empreses, que pertanyen sobretot als sectors de les tecnologies de la informació i telecomunicacions, ciències de la vida, medi ambient i industrial.

“la Caixa” i el Ministeri d’Indústria, Comerç i Turisme, a través de l’Empresa Nacional d’Innovació (ENISA), dependent de la Direcció General de Política de la Pime, han convocat avui la cinquena edició del Premi EmprenedorXXI. La fase autonòmica es durà a terme entre els mesos de febrer i maig i la fase final se celebrarà al juny a Barcelona.

El Premi EmprenedorXXI va néixer en el 2007 amb la vocació de fomentar el desenvolupament de noves empreses innovadores i identificar a aquelles que tenen un major potencial de creixement en cada regió.

En l'edició anterior del Premi van participar més de 372 empreses, un 18% més que l'any anterior, fet que reflecteix, per una banda, la creixent acceptació que té entre les empreses innovadores i, per altra, l'auge de l’emprenedoria. Per sectors, el de les tecnologies de la informació i telecomunicacions va ser el que més candidatures va aportar, seguit per les ciències de la vida, medi ambient i industrial.

Categories i premis

El premi consta de dues categories: emprensXXI, dirigida  a empreses de 0 a 2 anys (constituïdes després de l'1 de gener de 2009) i creixesXXI, per a empreses que portin entre 2 i 7 anys constituïdes (és a dir, després de l'1 de gener de 2004).

La categoria emprensXXI, que només consta de fase autonòmica, premiarà als 17 vencedors amb una aportació econòmica de 5.000€ i una beca per participar en el curs Ignite Fast Tracking Innovation de la Universitat de Cambridge.

D'altra banda, els 17 guanyadors de la categoria creixesXXI, en la seva fase autonòmica, seran premiats amb el programa Executive Growth Program, programa de formació per a empreses en creixement pensat adhoc per ESADE i IESE i un pont d'innovació tecnològic a Silicon Valley, on podran conèixer de primera mà el major pol d'innovació mundial.

En la seva fase estatal, tots els guanyadors autonòmics competiran per guanyar els 100.000€ del primer premi; 40.000€, el segon; 20.000€, el tercer; 10.000€, el quart i 5.000€, el cinquè.

Consell Assessor, partners i jurats

EmprenedorXXI s'implementa en cada territori gràcies a l'impuls de més de 30 entitats locals i regionals vinculades a la creació d'empreses i a l’emprenedoria.

El premi gaudeix de l'assessorament i criteri d'un consell assessor format pels màxims representants de les entitats públiques vinculades a l’emprenedoria i la creació d'empreses, escoles de negoci, mitjans de comunicació i emprenedors de reconegut prestigi. Aquest mateix consell és qui actua com a jurat en la fase estatal.

En cada comunitat autònoma, els jurats estaran formats per les institucions que en cada territori desenvolupen programes d'acompanyament a emprenedors.

Sobre el programa EmprenedorXXI de “la Caixa”

Des de 2004, “la Caixa”, entitat presidida per Isidre Fainé i dirigida per Joan Maria Nin, desenvolupa el programa EmprenedorXXI, que agrupa totes les seves actuacions en el terreny de la iniciativa empresarial i la innovació, i el seu objectiu és impulsar i recolzar l'esperit emprenedor i la creació d'empreses innovadores en tot el territori espanyol.

A través dels seus instruments de capital risc per a emprenedors, destinats a cobrir la fase inicial de projectes innovadors, ha finançat més de 60 projectes de creació i desenvolupament empresarial amb una inversió de més de 20 milions d'euros.

Sobre ENISA (Empresa Nacional d'Innovació, S.A.)

L'Empresa Nacional d'Innovació, S.A. (ENISA), és una empresa de capital públic adscrita al Ministeri d'Indústria Comerç i Turisme, a través de la Direcció General de Política de la Petita i Mitjana Empresa. ENISA va ser constituïda en 1982 i des d'aleshores ha desenvolupat la seva activitat al camp de les inversions financeres, fonamentalment en projectes en les etapes de naixement i creixement de les empreses.

L'activitat d’ENISA, dins de la política de suport i foment a les pimes, ofereix a les mateixes com a fórmula de finançament el préstec participatiu, un instrument financer innovador, que proporciona recursos a llarg termini sense interferir en la gestió de l'empresa, sent els avantatges principals, enfront dels tradicionals, la no exigència de garanties reals per a la seva concessió i els seus tipus d'interès favorables.