Barcelona, divendres 17 de juny de 2011 Durant l’entrega també es va guardonar a Josep Maria Pujol, President de FICOSA, amb el premi Ambaixador de Barcelona Capital Emprenedora Orbital Aerospace guanya el Premi EmprenedorXXI
• Orbital Aerospace obté una aportació econòmica de 100.000 euros, que se suma al premi autonòmic que ja ha aconseguit: el curs intensiu per a empreses en creixement, dissenyat i impartit per ESADE i IESE, i el pont d’innovació a Silicon Valley.

• Les quatre empreses finalistes han estat Flumotion (2on lloc), Agnitio (3er lloc), Xtraice (4art lloc) i Nanogap (5è lloc), que obtenen 40.000, 20.000, 10.000 i 5.000 euros, respectivament.

• En aquesta cinquena edició del Premio EmprenedorXXI han participat 604 empreses, un 62% més que en la darrera convocatòria, fet que reflecteix la creixent acceptació que té aquest guardó entre les empreses innovadores, així como l’auge de l’emprenedoria a Espanya.

Orbital Aerospace, de Navarra, ha resultat guanyadora de la fase estatal de la cinquena edició del Premi EmprenedorXXI, promogut per “la Caixa” i co-atorgat per l'Empresa Nacional d'Innovació (ENISA), adscrita al Ministeri d'Indústria, Turisme i Comerç, a través de la Direcció General de Política de la PIME; i que compta amb l'impuls de 35 institucions autonòmiques.

El guanyador es va donar a conèixer ahir en un acte en el CaixaForum de Barcelona que va reunir als diferents guanyadors autonòmics, als organitzadors territorials i tots els agents públics i privats vinculats a l’emprenedoria i a la creació d'empreses a Espanya. L'acte va estar presidit per Estela Gallego, presidenta d’ENISA i directora general de política de la PIME; Marcelino Armenter, director general executiu adjunt de “la Caixa”, i Jordi Hereu, alcalde de Barcelona.

Orbital Aerospace és una empresa de tecnologia aeronàutica, que es dedica al desenvolupament de sistemes i software crític, especialitzada en aviònica. Al seu torn, està adaptant la tecnologia aeronàutica als processos industrials.

Com a guanyadora de la fase estatal del Premi EmprenedorXXI, Orbital ha obtingut una aportació econòmica de 100.000 euros, que se suma al curs intensiu per a empreses en creixement, dissenyat i impartit per ESADE i IESE, i al pont d'innovació a Silicon Valley, obtinguts en haver guanyat la fase autonòmica.

Premis per als cinc primers classificats

També han estat premiades econòmicament les quatre empreses finalistes: Flumotion (2on lloc), amb 40.000 euros; Agnitio (3er lloc), amb 20.000 euros; Xtraice (4art lloc), amb 10.000 euros; i Nanogap (5è lloc), amb 5.000 euros. D'aquesta manera, Emprenedor XXI es consolida com el premi econòmic més important d'Espanya per a empreses emprenedores.

Flumotion (2º lloc), que té la seva seu a Barcelona, es dedica a proveir de solucions multiformat per a la publicació de vídeo i àudio sobre Internet, tant en directe com sota demanda, proporcionant eines que permeten la gestió i monetització dels continguts.

Agnitio (3er lloc) és una empresa de Madrid que ofereix solucions biomètriques de veu dins del sector governamental per a intel·ligència i forense.

Xtraice (4art lloc), amb seu a Sevilla, es dedica a la creació i instal·lació de panells de gel ecològic, que permeten lliscar amb patins de ganiveta, la mateixa manera que en una pista de gel convencional.

Nanogap (5è lloc) és una companyia de La Corunya que fabrica nanomaterials per processos de química humida.

Major participació que en el 2010

En aquesta cinquena edició del Premi EmprenedorXXI han participat 604 empreses, un 62% més que en l'anterior convocatòria, el que reflecteix el creixent acceptació que té aquest guardó entre les empreses innovadores, així com l'auge de l’emprenedoria a Espanya.

Aquest any, el Premi EmprenedorXXI s'ha dividit en dues categories: emprensXXI, dirigida a empreses de 0 a 2 anys; i creixesXXI, per a empreses de 2 a 7 anys. Les 604 empreses han competit en la fase autonòmica del Premi EmprenedorXXI. El 63% (381 empreses) ha participat en la categoria emprensXXI i el 37% (223 empreses), en la categoria creixesXXI

Les 17 empreses guanyadores d’emprensXXI han obtingut com guardó 5.000 euros i una beca per al curs Ignite Fast Track de la Universitat de Cambridge. Per la seva part, les 17 empreses guanyadores de creixesXXI han obtingut com a premi un curs intensiu per a empreses en creixement, dissenyat i impartit per ESADE i IESE, i un pont d'innovació a Silicon Valley. A més, aquestes 17 empreses guanyadores de creixes XXI, més tres empreses a les quals el jurat va distingir com accèssit, han accedit a la fase estatal del Premi per competir pel guardó de 100.000 euros.

La importància del sector TIC

De les 604 empreses que han participat en la cinquena edició del Premi EmprenedorXXI, gairebé el 50% pertany al sector de les Tecnologies de la Informació i la Comunicació (TIC) i més del 20%, al sector industrial, sent els percentatges per sector gairebé idèntics en les dues categories.

Quant a la distribució geogràfica dels candidats, cinc Comunitats Autònomes (Catalunya, Madrid, Andalusia, País Basc i Comunitat Valenciana) han aportat més del 60% de les candidatures.

El Premi EmprendedorXXI

El Premi EmprendedorXXI va néixer en 2007 amb la vocació de fomentar el desenvolupament de noves empreses innovadores i identificar a aquelles que tenen més gran potencial de creixement en cada comunitat autònoma. És l'únic premi d'aquestes característiques que compta amb una fase autonòmica, que s'implementa en cada territori gràcies a l'impuls de més de 30 entitats locals i regionals vinculades a la creació d'empreses i a l’emprenedoria.

Amb aquesta nova edició del Premi EmprenedorXXI, “la Caixa” i ENISA han donat un pas cap endavant en la seva estratègia de reconèixer i destacar socialment a aquells emprenedors que han posat en marxa una iniciativa empresarial i necessiten d'un impuls per assentar-se definitivament al mercat.

Guardó Ambaixador de Barcelona Capital Emprenedora

L’alcalde de Barcelona, Jordi Hereu, ha distingit a l’empresari José Maria Pujol, fundador de la multinacional Ficosa, com Ambaixador Barcelona Capital Emprenedora. El guardó reconeix la tasca d’una persona emprenedora amb una destacada trajectòria empresarial a nivell internacional que hagi contribuït al posicionament de Barcelona com a ciutat emprenedora i que sigui, alhora, un referent per als emprenedors locals.

Aquesta distinció es va crear l’any 2010 en el marc dels Premis Barcelona Capital Emprenedora que per tretzè any consecutiu reconeixen la iniciativa emprenedora i la innovació de les noves empreses de la ciutat per contribuir al desenvolupament econòmic i a la creació de llocs de treball.

Amb el títol d’Ambaixador Barcelona Capital Emprenedora, que té un caràcter simbòlic i honorífic, l’Ajuntament de Barcelona atorga al premiat el rol de representant de la ciutat i promotor de l’emprenedoria a nivell internacional i local i l’anima a participar en grans esdeveniments vinculats a la iniciativa emprenedora i el creixement empresarial.

Ficosa és una multinacional de reconeixement internacional, fundada l’any 1949 per José Maria Pujol i José Maria Tarragó, que es dedica a la investigació, desenvolupament, producció i comercialització de sistemes i components per a automòbils, vehicles comercials i industrials i també vehicles especials.

Sobre el Programa EmprendedorXXI de “la Caixa”

Desde 2004, “la Caixa”, entitat presidida per Isidre Fainé i dirigida per Joan Maria Nin, desenvolupa el programa EmprenedorXXI, que agrupa totes les seves actuacions en el terreny de la iniciativa empresarial i la innovació, i l’objectiu del qual és impulsar i recolzar l'esperit emprenedor i la creació d'empreses innovadores en tot el territori espanyol.

A través dels seus instruments de capital risc per a emprenedors, Capital Llavor SCR i Caixa Capital Pime Innovació SCR, “la Caixa” ha finançat més de 60 projectes de creació i desenvolupament empresarial amb una inversió de més de 20 milions d'euros.

Sobre ENISA

L'Empresa Nacional d'Innovació S.A. (ENISA), és una empresa de capital públic adscrita al Ministeri d'Indústria, Turisme i Comerç, a través de la Direcció General de Política de la Petita i Mitjana Empresa.

Des de 1982, l'activitat d’ENISA ha estat proporcionar a les petites i mitjanes empreses instruments i fórmules de finançament a llarg termini que els permetin reforçar les seves estructures financeres, bàsicament a través de préstecs participatius.

En l'actualitat, ENISA es troba sotmesa a un procés de reforç en el seu paper de dinamitzador rellevant financer de PIMES i nous emprenedors, a nivell nacional. Per això, té en marxa nous productes financers, com ara la seva línia de finançament a joves emprenedors, la línia de préstecs pont per sufragar, a empreses de mitjana capitalització, les despeses associats a la seva sortida al Mercat Alternatiu Borsari, o la línia destinada al finançament de fusions i adquisicions de petites i mitjanes empreses.

Per dur a terme aquestes actuacions, ENISA utilitza tant els seus recursos propis, com els fons de dues línies específiques per a la concessió de préstecs participatius procedents dels pressupostos de la Direcció General de Política de la Petita i Mitjana Empresa del Ministeri d'Indústria, Turisme i Comerç. Així, en conjunt, ENISA posseeix actualment una capacitat de mobilització de recursos superior als 300 milions d'euros.